torsdag 7 februari 2008

ما و مبارزه ایدئولوژیک

همانطور که در یادداشت های پیشین خدمت شما عرض کردیم: ما معتقدیم که مبارزه ی ایدئولوژیک تنها زمانی معنا می یابد که روشنگر راه کنشگران اجتماعی و بالا بردن سطح آگاهی عموم مردم نسبت به اقداماتی که بر مبنای منافع طبقاتی شان به آن عمل می کنند باشد. پس موضوع این مبارزه باید از عملکرد مردم و کنشگران اجتماعی، یعنی از شرایط عینی مبارزه شان برداشت شود.
اینک مبارزین چپ در برابر شرایط عینی مبارزه طبقاتی در مقابل دو تحلیل و دو راه حل قرار گرفته اند:
تحلیل و راه حل اول اینست که لشکر کشی امپریالیسم آمریکا در منطقه ی خاور میانه برای اعمال هژمونی خود بوده و از آنجاییکه این منطقه با ذخایر سوخت فسیلی اش برای منافع آمریکا حیاتی می باشد، بدون در نظر گرفتن هزینه ی آن و یا مخالفت عمومی شهروندانش علیه آن و یا تأثیرش در اذهان عموم مردم جهان، آماده ی جنگ و لشکر کشی به ایران گشته است. و از آنجاییکه حکومت جمهوری اسلامی بقای حاکمیت و اجرای برنامه های استراتژیک اش را در تضاد با منافع امپریالیستی آمریکا می بیند، مجبور است تا با این قلچماق جهانی تا حد انتاگونیستی ضدیت کند. و این شرایط وقوع حمله نظامی به ایران را ناگزیر ساخته و از آنجاییکه دود جنگ بیشتر از هر حکومتی به چشم مردم ایران می رود، باید فوراً در جبهه ای متحد متشکل شد و در مقابل هژمونی طلبی آمریکا و برای پیشگیری از وقوع جنگ اقدامی عاجل نمود. و احیاناً اگر کسی با ایشان مخالفت کند، در بهترین حالت مورد اتهامات "لیبرال پرو آمریکایی" و یا "نادان و نا آگاه به پیچیدگی سیاست جهانی" و هزاران انگ و برچسب دیگر می شود.
تحلیل و راه حل دوم نیز به خطر حمله نظامی آمریکا و شرایط منطقه آگاه است و از آن به راحتی نمی گذرد. اما اهداف حکومت ایران را جدا از شرایط بین المللی سرمایه جهانی ارزیابی نکرده و معتقد است که چه حضور نظامی آمریکا در منطقه و چه ادعای مخالفت با استراتژی آمریکا، هر دو از ضروریات مرحله ای توسعه بازار جهانی و ارزش افزایی سرمایه بوده و نمی توان واقعیت مبارزه طبقاتی کارگران جهان و ایران را نادیده گرفت و بدون تحلیلی علمی از شرایط مبارزه طبقاتی کارگران و سرمایه داران بومی ارائه راه حل نمود. ایشان معتقدند که تشکل در "جبهه تمام خلقی" علیه حمله احتمالی آمریکا به ایران در چنین مقطع و شرایطی تنها به نفع سرمایه ی ایرانی تمام خواهد شد و معتقد است که باید با ایجاد تشکل ها و سازمان های مستقل طبقاتی طبقه کارگر در تمامی اشکال اجتماعی آن (زنان، دانشجویان و جوانان، کارگرهای شاغل و بیکار و ..) و مشخص ساختن اهداف کنونی آنها آن پایه های عینی مقاومت در مقابل تهاجم انتاگونیستی سرمایه، چه به شکل هژمونی طلبی آمریکایی و چه به شکل هژمونی طلبی اسلامی حکومتگران ایرانی را سازمان داد.
این دو راه حل به علت پراکندگی سازمانی جنبش های اجتماعی طبقه کارگر و محدودیت توان مبارزاتی چپ وسرکوب ممتد و بلا انقطاعِ ِ حکومت سرمایه داری از مبارزین چپ و کنشگران جنبش های اجتماعی نمی تواند همزمان به جلو رود. پس محلی برای سازش معتقدین این دو نظریه باقی نمی ماند. جذب هر فردی از جنبش چپ توسط یک جبهه مستقیماً در عدم توفیق جبهه دیگر دخیل خواهد بود. به همین دلیل اهمیت پیشبرد مبارزه ای ایدئولوژیک برای درک بهتر از شرایط کنونی سرمایه جهانی و امپریالیسم، مفهوم و معنای "هژمونی" در سیستم سرمایه داری و دیگر مقولات مورد اختلاف این دو دیدگاه مهمترین موضوع نظری این مقطع می باشد.
هیئت تحریریه سایت سلام دمکرات نیز تصمیم گرفته است در عین پیشبرد پلومیک سیاسی با حاملین تحلیل و راه حل اول، برنامه ای آموزشی برای تعمیق درک کنشگران اجتماعی از این مباحث در سطح تئوری های کلاسیک و نظریات معاصر سازمان دهد. این برنامه شامل انتشار متونی از آموزگاران کلاسیک چپ و نظریه پردازان معاصر، برگزاری نشست های آموزشی و بحث و گفتگو در اتاق های اینترنتی می باشد.
اولین متن آماده شده رساله ی ارزشمندی از آقای فرشید فریدونی با عنوان "نبرد تمدن ها یا بحران هژمونی" می باشد که نسخه PDF آن از امروز در سایت گذاشته شده و لینک آن در بالای صفحه اول سمت چپ قرار دارد. خواندن این رساله را به تمامی رفقا توصیه می کنیم.
همچنین از آنجاییکه اتاق های اینترنتی "پالتاک" PalTalk درهای خود را به روی اکثر ایرانیان داخل کشور بسته اند، سایت سلام دمکرات اتاقی را در محل اینترنتی InSpeak Communicator تهیه کرده که رفقای مایل به شرکت در این مباحث می توانند برنامه ی آن را بصورت مجانی از این آدرس پیاده کنند و با ثبت "نام کاربری" User Name آماده حضور در این اتاق ها شوند.البته فعلا باید برای مدتی مطالعات فردی را به پیش ببریم و همانطور که گفتیم سایت سلام دمکرات متون مورد نیاز را منتشر خواهد کرد. از رفقا نیز انتظار داریم که هر متنی را که برای پیشبرد این بحث مفید تشخیص می دهند به ما معرفی کنند. در یکی دو ماه آینده برای شرکت در مباحث اینترنتی نام نویسی خواهیم کرد. این اتاق قفل دار بوده و تنها اشخاصی که دعوت می شوند حق حضور خواهند یافت

Inga kommentarer: